Wajah-wajah kesayangan hamba...Anak-anak Didikku 6M / 2010

Wajah-wajah kesayangan hamba...Anak-anak Didikku 6M / 2010
Wajah-wajah kesayangan hamba 6M / 2010.....Walaupun di kelas kedua namun kejayaan mereka dalam B.M UPSR (Penulisan) mampu membuatkan hamba tersenyum...Gred A(33) manakala B(4)..Tahniah!

Friday, April 8, 2011

Latihan 1-Membina Ulasan

Latihan 1

Tulis nilai/pengajaran yang dapat anda peroleh daripada pantun di bawah ini. Panjangnya jawapan anda mestilah tidak kurang daripada 40 patah kata. Tulis jawapan anda dalam satu perenggan.

Devan dan Jais pengawas sekolah. Pada hari Rabu yang lalu mereka bertugas memeriksa bilik darjah pada waktu rehat. Sebuah demi sebuah kelas diperiksa oleh mereka dengan teliti untuk memastikan bahawa tiada murid yang berada di dalam kelas ketika itu..
Sewaktu menghampiri makmal komputer, tiba-tiba terpandang oleh mereka sekumpulan murid dalam keadaan yang mencurigakan. “Jais, lihat, di sana! Murid bertubuh kecil itu seperti dibuli dan diugut oleh tiga orang murid Tahun Enam,” kata Devan.
“Ya, saya kenal akan mereka. Mereka memang nakal. Rasa saya sudah beberapa kali mereka diberi amaran oleh guru disiplin. Namun, amaran guru didengar ada dipakai tidak,” kata Jais.
“Kalau begitu kita harus bertindak. Mari kita selesaikan masalah itu. Tidak kita harus biarkan perkara itu begitu saja. Nanti lebih banyak murid lain yang akan menjadi mangsa.” kata Devan.
“Ayuh, kita laporkan perkara ini segera kepada Guru Besar atau guru disiplin. Kita tidak harus bertindak sendiri kerana hal tersebut boleh mengancam keselamatan kita,” kata Jais.
“Ya, saya setuju. Hanya guru yang berhak menjalankan siasatan dan mengambil tindakan sewajarnya,” kata Devan pula.
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment