Wajah-wajah kesayangan hamba...Anak-anak Didikku 6M / 2010

Wajah-wajah kesayangan hamba...Anak-anak Didikku 6M / 2010
Wajah-wajah kesayangan hamba 6M / 2010.....Walaupun di kelas kedua namun kejayaan mereka dalam B.M UPSR (Penulisan) mampu membuatkan hamba tersenyum...Gred A(33) manakala B(4)..Tahniah!

Friday, April 8, 2011

Membina Ulasan-Latihan 2

Tulis nilai/pengajaran yang dapat anda peroleh daripada petikan di bawah ini. Panjangnya jawapan anda mestilah tidak kurang daripada 40 patah kata. Tulis jawapan anda dalam satu perenggan.

Daneng murid yang agak lemah dalam pelajaran, khususnya mata pelajaran Matematik dan Sains. Dia sering mendapat markah yang rendah dalam ujian. Daneng sering disisihkan oleh rakan-rakan yang lebih bijak daripadanya. Mereka tidak suka berbincang tentang pelajaran dengannya. Malah, mereka selalu menyindirnya atas kelemahannya itu. Namun, Daneng bersabar menghadapi perlakuan kawan-kawannya.
Jauh di lubuk hatinya tersemiak tekad. Dia ingin membuktikan bahawa belakang parang sekalipun, kalau diasah akan tajam juga. Mulai hari itu Daneng belajar bersungguh-sungguh. Dia memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap pengajaran guru di dalam kelas diberikan. Apa-apa saja yang tidak difahaminya ditanyakan kepada guru tanpa segan silu. Semua kerja rumah disiapkannya melalui bimbingan abang dan kakaknya.
Waktu yang terluang tidak disia-siakannya. Selain membantu ibu bapanya di kebun, Daneng mengulang kaji pelajaran sendirian. Kerajinannya itu mengembirakan semua gurunya. Mereka tidak keberatan memberikan bimbingan percuma kepada Daneng.
Ternyata kegigihan Daneng itu membuahkan hasil. Dia bukan saja mendapat 5A dalam UPSR, malah muncul sebagai murid yang paling cemerlang di sekolahnya. Daneng bersyukur atas kejayaannya itu. Dia sama sekali tidak melupakan jasa guru-gurunya terhadapnya.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment