Wajah-wajah kesayangan hamba...Anak-anak Didikku 6M / 2010

Wajah-wajah kesayangan hamba...Anak-anak Didikku 6M / 2010
Wajah-wajah kesayangan hamba 6M / 2010.....Walaupun di kelas kedua namun kejayaan mereka dalam B.M UPSR (Penulisan) mampu membuatkan hamba tersenyum...Gred A(33) manakala B(4)..Tahniah!

Friday, April 8, 2011

Latihan 5- Membina Ulasan

Tulis nilai-nilai murni yang dapat anda peroleh daripada petikan di bawah ini. Panjangnya jawapan anda mestilah tidak kurang daripada 40 patah kata.

Sudah berhari-hari Jabar tidak ke sekolah. Setiap hari, dia gemar bergelandangan di kompleks membeli-belah dan pusat permainan video. Sudah puas ibu bapa dan guru-gurunya menasihatinya, tetapi dia memang berhati batu. Jabar memang tidak suka ke sekolah.
Suatu hari, sedang dia leka bermain video sambil menghisap rokok di pusat permainan video, beberapa orang anggota polis dan pihak berkuasa menyerbu tempat tersebut. Bagai katak diharung ular, pengunjung pusat tersebut bercempera lari menyelamatkan diri. Jabar juga tidak terkecuali. Dia menerpa ke arah pintu belakang. Kawasan itu gelap, pengap, dan lembap.
          Jabar berlari hingga tercungap-cungap. Di lorong itulah dia menyaksikan suasana kehidupan sampah masyarakat. Mereka bagaikan bangkai bernyawa, badan kurus kering dan tidak bermaya. Air liur mereka meleleh, berbau hancing, pakaian serbah serbih, dan tidak terurus. Keadaan mereka sungguh menjijikkan, tidak ubah seperti anjing kurap yang tidak punya harga diri.
          Jabar berlari sekuat-kuat hatinya. Dia berasa takut melihat keadaan itu selain takut ditangkap pihak berkuasa. Dia terus berlari pulang ke rumah. Di rumah, Jabar menggigil ketakutan. Badannya seram sejuk dan dia berasa mahu demam. Pengalaman tadi begitu menakutkannya. Dia berazam untuk berubah. Dia tidak mahu menjadi sampah masyarakat yang hidup bergelandangan dan tidak ada arah tujuan.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment